MILLENNIUM STUDIO
ZAWSZE W PIĄTKI

MICHAEL HANEKE ZAWÓD REŻYSER

KINO MILLENNIUM: 5 VII 2013

TYTUŁ ORYGINALNY: Michael Haneke - Portrat eines Film-Handwerkers

OPIS: Dokument Montmayeura towarzyszy Hanekemu w podróżach między Wiedniem i Paryżem, między północnymi Niemcami i Rumunią. Poznajemy w tym czasie inną twarz reżysera: wnikliwego obserwatora zachodnich społeczeństw, moralizatora, który fascynuje zarówno podczas pracy, jak i w życiu prywatnym. Haneke, podczas kręcenia filmów i wizyty na festiwalu w Cannes, znajduje się pod wielką presją. Mamy okazję obserwować z bliska jego skupienie, ale również to jak podejmuje twórcze decyzje. W życiu prywatnym, w swoim wiedeńskim świecie, Haneke przestaje być twórcą. Odsłania przed nami swoje lęki, samotność, wątpliwości dotyczące natury ludzkiej, które - jak twierdzi - łączą go z kolegami z przeszłości.

OBSADA: Juliette Binoche, Beatrice Dalle, Michael Haneke

REŻYSERIA: Yves Montmayeur

SCENARIUSZ: Yves Montmayeur

ZDJĘCIA: Yves Montmayeur, Attila Boa

PRODUCENT: Vincent Lucassen, Ebba Sinzinger, Serge Guez

GATUNEK: dokumentalny/biograficzny

CZAS TRWANIA: 90

PRODUKCJA: Austria/Francja

DYSTRYBUCJA: SPECTATOR

 

O FILMIE:

Jak pokazać przemoc na ekranie?

Jak przedstawić rozpad rodziny?

W jaki sposób zło wkrada się w tak zwane cywilizowane społeczeństwo?

Te pytania, leżące u podstaw koncepcji artystycznych Hanekego, sytuują się w centrum jego filmów do dziś. Yves Montmayeur towarzyszy mu przez 10 lat, usiłując rozwikłać zagadkę jego filozoficznego i moralnego kosmosu.

Filmy Hanekego są praktyczną realizacją jego teoretycznych założeń. Przyglądając się tworzonym przez niego inscenizacjom, dochodzimy do niego, że reprezentuje typ człowieka psychicznie okaleczonego, być może najbardziej poranionego wśród swoich rówieśników. Z tej pozycji wypowiada się w swoich filmach. Ale Haneke jest również wielkim filmowym autorem, czarującym i niedostępnym, wiedeńskim dżentelmenem, próbującym raz za razem wymazać własną przeszłość.

Dokument Montmayeura towarzyszy Hanekemu w podróżach pomiędzy Wiedniem i Paryżem, między północnymi Niemcami i Rumunią. Poznajemy w tym czasie inną twarz reżysera: wnikliwego obserwatora zachodnich społeczeństw, moralizatora, który fascynuje zarówno podczas pracy, jak i w życiu prywatnym.

Haneke, podczas kręcenia filmów i wizyty na festiwalu w Cannes, znajduje się pod znaczną presją. Mamy okazję obserwować z bliska jego skupienie, ale również to, jak podejmuje decyzje twórcze. Wspaniałe aktorki, które z nim współpracują (Isabelle Huppert, Susanne Lothar) mówią o jego konsekwencji i wizjonerstwie, szczegółowo opisują sposób, w jaki reżyseruje.

W życiu prywatnym, w swoim wiedeńskim świecie, Haneke przestaje być twórcą. Odsłania przed nami swoje prywatne lęki, samotność, wątpliwości dotyczące natury ludzkiej, które, jak twierdzi, łączą go z kolegami z przeszłości. Reżyser Pianistki doskonale wie, jak pokazać na ekranie osobliwości dzisiejszego świata, w którym nie ma już miejsca na złudzenia, świata pogrążonego w żałobie, miejsca, gdzie egzystencja przestała mieć sens.

 

RECENZJE

Peter Bradshaw, The Guardian


Każdy wielbiciel wspaniałego reżysera Michaela Hanekego powinien zobaczyć dokument-portret Yves'a Montmayeura.

Film, pierwotnie przeznaczony dla telewizji, zaczyna się sekwencją, w której Haneke "przeprowadza" Jeana-Louisa Trintignanta przez mrożącą krew w żyłach wizję senną ze swojego ostatniego filmu Miłości. (Mimo że tytuł Zawód: reporter był niemal oczywistą inspiracją tego filmu, reżyser nie jest o to pytany.) Montmayeur stara się być dociekliwy, chce wiedzieć wszystko o tym, jak pracuje Haneke, ale reżyser jest stanowczy: nie będzie interpretował ani bronił swoich dzieł. Zgadza się jedynie na wyrażenie opinii na temat atrakcyjności przemocy czy naszych postaw wobec cierpienia i niesprawiedliwości.

Dokument pokazuje, że niesamowicie zabawne zachowania Hanekego są mechanizmem obronnym. Mówi on w pewnym momencie, że miarą sukcesu jest to, że u rzeźnika dostaje lepsze porcje mięsa. Wydaje się wówczas przesadnie ekscentryczny, mógłby być równie dobrze bohaterem własnego filmu, Białej wstążki.

Film portretuje Hanekego w niezwykły sposób, pokazuje jego wielkość i talent.

***

KINO MILLENNIUM:

MICHAEL HANEKE. ZAWÓD REŻYSER

Opr. na podstawie materiałów od dystrybutora.

 

 

 tarnowski kurier kulturalny   tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny     tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny