MICHAEL
HANEKE ZAWÓD REŻYSER
KINO MILLENNIUM: 5
VII 2013
TYTUŁ
ORYGINALNY: Michael
Haneke - Portrat
eines
Film-Handwerkers
OPIS: Dokument
Montmayeura
towarzyszy Hanekemu
w podróżach między
Wiedniem i Paryżem,
między północnymi
Niemcami i Rumunią.
Poznajemy w tym
czasie inną twarz
reżysera: wnikliwego
obserwatora
zachodnich
społeczeństw,
moralizatora, który
fascynuje zarówno
podczas pracy, jak i
w życiu prywatnym.
Haneke, podczas
kręcenia filmów i
wizyty na festiwalu
w Cannes, znajduje
się pod wielką
presją. Mamy okazję
obserwować z bliska
jego skupienie, ale
również to jak
podejmuje twórcze
decyzje. W życiu
prywatnym, w swoim
wiedeńskim świecie,
Haneke przestaje być
twórcą. Odsłania
przed nami swoje
lęki, samotność,
wątpliwości
dotyczące natury
ludzkiej, które -
jak twierdzi - łączą
go z kolegami z
przeszłości.
OBSADA: Juliette
Binoche, Beatrice
Dalle, Michael
Haneke
REŻYSERIA: Yves
Montmayeur
SCENARIUSZ: Yves
Montmayeur
ZDJĘCIA: Yves
Montmayeur, Attila
Boa
PRODUCENT: Vincent
Lucassen, Ebba
Sinzinger, Serge
Guez
GATUNEK:
dokumentalny/biograficzny
CZAS TRWANIA: 90
PRODUKCJA:
Austria/Francja
DYSTRYBUCJA:
SPECTATOR
O FILMIE:
Jak pokazać przemoc
na ekranie?
Jak przedstawić
rozpad rodziny?
W jaki sposób zło
wkrada się w tak
zwane cywilizowane
społeczeństwo?
Te pytania, leżące u
podstaw koncepcji
artystycznych
Hanekego, sytuują
się w centrum jego
filmów do dziś. Yves
Montmayeur
towarzyszy mu przez
10 lat, usiłując
rozwikłać zagadkę
jego filozoficznego
i moralnego kosmosu.
Filmy Hanekego są
praktyczną
realizacją jego
teoretycznych
założeń.
Przyglądając się
tworzonym przez
niego inscenizacjom,
dochodzimy do niego,
że reprezentuje typ
człowieka
psychicznie
okaleczonego, być
może najbardziej
poranionego wśród
swoich rówieśników.
Z tej pozycji
wypowiada się w
swoich filmach. Ale
Haneke jest również
wielkim filmowym
autorem, czarującym
i niedostępnym,
wiedeńskim
dżentelmenem,
próbującym raz za
razem wymazać własną
przeszłość.
Dokument Montmayeura
towarzyszy Hanekemu
w podróżach pomiędzy
Wiedniem i Paryżem,
między północnymi
Niemcami i Rumunią.
Poznajemy w tym
czasie inną twarz
reżysera: wnikliwego
obserwatora
zachodnich
społeczeństw,
moralizatora, który
fascynuje zarówno
podczas pracy, jak i
w życiu prywatnym.
Haneke, podczas
kręcenia filmów i
wizyty na festiwalu
w Cannes, znajduje
się pod znaczną
presją. Mamy okazję
obserwować z bliska
jego skupienie, ale
również to, jak
podejmuje decyzje
twórcze. Wspaniałe
aktorki, które z nim
współpracują (Isabelle
Huppert, Susanne
Lothar) mówią o jego
konsekwencji i
wizjonerstwie,
szczegółowo opisują
sposób, w jaki
reżyseruje.
W życiu prywatnym, w
swoim wiedeńskim
świecie, Haneke
przestaje być
twórcą. Odsłania
przed nami swoje
prywatne lęki,
samotność,
wątpliwości
dotyczące natury
ludzkiej, które, jak
twierdzi, łączą go z
kolegami z
przeszłości. Reżyser
Pianistki doskonale
wie, jak pokazać na
ekranie osobliwości
dzisiejszego świata,
w którym nie ma już
miejsca na
złudzenia, świata
pogrążonego w
żałobie, miejsca,
gdzie egzystencja
przestała mieć sens.
RECENZJE
Peter Bradshaw, The
Guardian
Każdy wielbiciel
wspaniałego reżysera
Michaela Hanekego
powinien zobaczyć
dokument-portret
Yves'a Montmayeura.
Film, pierwotnie
przeznaczony dla
telewizji, zaczyna
się sekwencją, w
której Haneke
"przeprowadza"
Jeana-Louisa
Trintignanta przez
mrożącą krew w
żyłach wizję senną
ze swojego
ostatniego filmu
Miłości. (Mimo że
tytuł Zawód:
reporter był niemal
oczywistą inspiracją
tego filmu, reżyser
nie jest o to
pytany.) Montmayeur
stara się być
dociekliwy, chce
wiedzieć wszystko o
tym, jak pracuje
Haneke, ale reżyser
jest stanowczy: nie
będzie interpretował
ani bronił swoich
dzieł. Zgadza się
jedynie na wyrażenie
opinii na temat
atrakcyjności
przemocy czy naszych
postaw wobec
cierpienia i
niesprawiedliwości.
Dokument pokazuje,
że niesamowicie
zabawne zachowania
Hanekego są
mechanizmem
obronnym. Mówi on w
pewnym momencie, że
miarą sukcesu jest
to, że u rzeźnika
dostaje lepsze
porcje mięsa. Wydaje
się wówczas
przesadnie
ekscentryczny,
mógłby być równie
dobrze bohaterem
własnego filmu,
Białej wstążki.
Film portretuje
Hanekego w niezwykły
sposób, pokazuje
jego wielkość i
talent.
***
KINO
MILLENNIUM:
MICHAEL HANEKE.
ZAWÓD REŻYSER
Opr.
na podstawie
materiałów od
dystrybutora.
|