Sławomir
Mrożek
urodził się
29 czerwca
1930 roku w
małym
galicyjskim
miasteczku -
Borzęcinie
koło Tarnowa
- gdzie jego
ojciec
pracował
jako
urzędnik
pocztowy.
Omyłkowo w
borzęcińskiej
kancelarii
wpisano mu
inną datę
urodzenia -
26 czerwca.
Przyszły
pisarz
ukończył
krakowskie
gimnazjum
im.
Nowodworskiego,
potem, w
latach
50-tych,
studiował w
Krakowie
architekturę,
filozofię
orientalistykę
oraz na
Akademii
Sztuk
Pięknych ale
żadnego z
tych
kierunków
jednak nie
ukończył.
Od 1950 roku
współpracował
z
"Dziennikiem
Polskim",
Krakowskim
Teatrem
Satyryków,
studenckim
teatrem
satyrycznym
"Bim - Bom"
z Gdańska,
kabaretem
"Szpak" i
"Piwnicą pod
Baranami".
Pierwszy
sukces
odniósł w
1950 roku -
otrzymał
nagrodę
"Szpilek" za
rysunkowe
żarty. Od
1953 r.
Mrożek
publikował
serie
satyrycznych
rysunków
systematycznie.
Dzięki nim,
a także
pełnym
czarnego
humoru
opowiadaniom,
wcześnie
stał się
autorem
niezwykle
popularnym,
zajmującym
osobne
miejsce we
współczesnej
polskiej
literaturze.
Mrożek
tropił i
podważał
absurdy
życia,
zbanalizowane,
romantyczne
stereotypy,
kształtujące
świadomość
Polaków. W
języku na
stałe
zagościło
sformułowanie
"jak z
Mrożka",
przykładami
zaczerpniętymi
z jego
utworów
posługiwano
się
dyskusjach.
Debiutem
książkowym
Mrożka stały
się wydane w
1953 roku
zbiory
satyrycznych
opowiadań -
"Opowiadania
z
Trzmielowej
Góry" i
"Półpancerze
praktyczne".
W roku 1956
ukazała się
powieść
satyryczna
"Maleńkie
lato", a w
1957 tom
opowiadań
"Słoń", oraz
zbiorek
rysunków
"Polska w
obrazkach".
Mrożek -
dramaturg
debiutował
wystawioną w
Teatrze
Dramatycznym
w Warszawie
w 1958 roku
sztuką
"Policja".
Do 1963 roku
ukazały się
w Polsce
min.
"Ucieczka na
południe"
(1961),
kolejny tom
opowiadań -
"Deszcz"
(1962) - i
sztuki
teatralne,
m.in.
"Męczeństwo
Piotra Oheya"
(1958),
"Indyk"
(1961),
"Karol"
(1961), "Na
pełnym
morzu"
(1961),
Zabawa
(1962),
"Kynolog w
rozterce"
(1962),
"Czarowna
noc (1963),
"Śmierć
porucznika"
(1963) i
jeden z
najważniejszych
utworów
Mrożka -
"Tango"
(1964). W
latach 60.
Mrożek
stawał się
popularny
poza
granicami
kraju - w
1963 roku w
Niemczech
wydano
trzytomowy
zbiór jego
dramatów; we
Francji za
"Słonia"
otrzymał
"Prix de
l'Humour
Noir", a
trzy lata
później
ukazało się
tam
dwutomowe
wydanie jego
sztuk.
Zaczął pracę
w „Dzienniku
Polskim”,
pisywał dla
„Szpilek”, „
Po prostu”,
„Życia
Literackiego”
i „Nowej
Kultury”.
Wtedy też
napisał
swoje
pierwsze
opowiadania
i sztukę
"Policja". W
1964 r.
ukazuje się
Tango –
które
ugruntowało
pozycję
pisarza i
przyniosło
rozgłos na
całym
świecie.
W 1963 roku
Mrożek
wyjechał do
Włoch myśląc
o pozostaniu
na stałe za
granicą.
Przez osiem
lat mieszkał
na włoskiej
Rivierze,
starając się
o
przedłużenie
paszportu
polskiego -
nie chciał
wchodzić w
otwarty
konflikt z
polskimi
władzami by
zachować
kontakt z
czytelnikami
w kraju.
W 1968 r.
wspólnie z
żoną, Marią
Obrembą
przenosi się
do Paryża.
Starania o
azyl we
Francji
wieńczy 10
lat później
francuskim
obywatelstwem,
w 2003 roku
otrzymuję
Legię
Honorową za
wkład w
rozwój
literatury
francuskiej.
Ogłasza w „Le
Monde” i
paryskiej
„Kulturze”
list
protestacyjny
przeciwko
udziałowi
polskich
wojsk w
inwazji na
Czechosłowację,
co nie
podoba się
polskim
władzom. Rok
później na
raka umiera
jego żona.
W Polsce od
1973 roku
złagodzono
obowiązujące
od 1968 roku
embargo na
publikowania
Mrożka.
Ukazały się
wówczas
m.in.
"Szczęśliwe
wydarzenie"
(1973),
"Rzeźnia"
(1973),
"Emigranci"
(1974).
Do Polski
Mrożek wraca
dopiero w
1978 roku.
Powtórnie
odwiedza
kraj w roku
1981, jednak
po 13
grudnia
publikuje w
„Le Monde” i
„International
Herald
Tribune”
"List do
cudzoziemców",
w którym
deklaruje,
że nie
zgadza się
na
publikację
swoich dzieł
w ojczyźnie.
W 1989
Mrożek wraz
z żoną -
Susaną -
przeprowadzili
się do
Meksyku na
farmę
Epifania.
Lata 90.
przyniosły
wydanie
"Dramatów",
"Małych próz"
i "Rysunków"
(1991) oraz
"Miłości na
Krymie"
(1993).
Pisarz
przebył
operację
tętniaka
mózgu,
musieli też
wraz z żoną
zrezygnować
z pobytu w
Epifanii. W
1996 roku
Mrożkowie
wrócili do
Krakowa.
Od lat 60.
twórczość
Mrożka
należy do
repertuaru
teatrów na
całym
świecie.
Stał się
klasykiem
dramatu
współczesnego,
a festiwale
jego
twórczości
odbyły się w
Amsterdamie
(1988),
Krakowie
(1990) i
Sztokholmie
(1991).
Niekwestionowaną
pozycję
twórczości
Mrożka
potwierdził
także fakt,
iż od 1991
roku zaczęły
się ukazywać
jego dzieła
zebrane w
Niemczech i
we Francji,
a od 1994
również w
Polsce.
W 2002 roku
pisarz
przebył udar
mózgu, po
którym
został
dotknięty
afazją
(utratą
zdolności
posługiwania
się
językiem,
zarówno w
mowie, jak w
piśmie).
Lekarz
poradził mu
spisywanie
wspomnień w
celach
terapeutycznych.
Efekt tej
pracy -
autobiograficzna
książka pt.
"Baltazar"
została
opublikowana
w 2006 roku.
W czerwcu
2008 roku
pisarz po
raz drugi
zdecydował
się na
emigrację ze
względu na
stan
zdrowia.
Osiadł w
Nicei. W
kolejnych
latach
twórczość
Mrożka
przeżywała
swoisty
renesans -
ukazywały
się kolejne
tomy jego
korespondencji
m.in. z
Erwinem
Axerem,
Adamem
Tarnem,
Stanisławem
Lemem ale
przede
wszystkim -
jego
"Dzienniki".
W 2012 roku
pisarz
napisał nową
sztukę -
"Karnawał".
Odbierając w
marcu 2012
roku
doktorat
honoris
causa w
Uniwersytetu
Śląskiego w
Katowicach
Mrożek
powiedział,
że niepokoi
go tempo,
jakim
zmienia się
świat.
"Coraz
bardziej w
tempie
zatrważającym,
przyznaję,
że cierpię
na tym, bo
ja już się
schylam ku
starości" -
powiedział.
Ostatni raz
Sławomir
Mrożek
odwiedził
Polskę w
czerwcu 2013
roku: wziął
udział w
premierze
swej
najnowszej
sztuki
„Karnawał,
czyli
pierwsza
żona Adama”
w Teatrze
Polskim w
Warszawie,
miał też być
największą
gwiazdą Big
Book
Festivalu i
spotkać się
z
czytelnikami,
ale nie
pozwoliły na
to względy
zdrowotne.
Jego
twórczość
jest
utrzymana w
konwencji
groteski,
ukazuje
świat
zniekształcony,
a niekiedy
nawet
absurdalny.
Bohaterowie
dramatów
Mrożka są
niewolnikami
wyobrażeń,
gestów i
stereotypów
myślenia.
Dzieła
pisarza
zawierają
autorską
refleksję
nad
stosunkiem
jednostki do
zbiorowości,
historii i
wartości
uniwersalnych,
będąc
jednocześnie
często
polemiką z
polskim
romantycznym
mitem.
|