MUSICA POETICA 2013

To nazwa trzeciej już edycji  Festiwalu Paschalnego odbywającego się w Bazylice Katedralnej Tarnowie w dniach 20 - 23 marca 2013 r., zawsze o godz. 19.30. Na program tegorocznego festiwalu składają się cztery koncerty, wystawa fotografii Michała Gąciarza i Pawła Topolskiego w Galerii Miejskiej na dworcu PKP (18.03.) oraz spektakl tarnowskiego teatru pt. „Piosenki o wierze i poświęceniu” Przemysława Wojcieszka, reż. Piotr Waligórski (24.03. g.16:00). Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Jan Tomasz Adamus. - Tarnowska katedra jest miejscem niezwykłym. To nie tylko przestrzeń gotyckiej bazyliki, ale nagromadzenie najwyższej jakości rzeźby renesansowej i manierystycznej - poczynając od nagrobka Barbary z Rożnowa, przez najznakomitszą w Polsce nowożytną postać kobiecą, dłuta samego Berrecciego (nagrobek Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej), po dwa monumentalne, iście sarmackie grobowce hetmana Jana Tarnowskiego i Ostrogskich, flankujące wejście do prezbiterium i materializujące w kamieniu rozmach barokowej kultury w Rzeczpospolitej. To miejsce idealne dla muzyki dawnej, z jej retoryką i swoistą teatralnością. Zwłaszcza, jeśli tematem ma być najważniejsze wydarzenie duchowości – pasja, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.

 

Tam, gdzie kończą się słowa, gdzie nie wystarcza uchwycenie samej tylko formy zewnętrznej - powstaje miejsce, które wypełnić może tylko muzyka.

Kościół wiedział o tym od samego początku - już w IV wieku, jak się dowiadujemy dzięki listom pątniczki Egerii, liturgia w Bazylice Grobu Bożego w Jerozolimie sprawowana była uroczyście ze śpiewem. Niebawem św Augustyn wychwalał przymioty muzyki, twierdząc, że kto modli się śpiewając, modli się dwukrotnie. Przez kolejne stulecia muzyka kościelna obrosła dodatkami, tradycjami, wreszcie podlegała daleko idącym zmianom - jednak aż do czasów nieodległych pozostawała jednym z najważniejszych i najpoważniej traktowanych elementów liturgii.
Okresem, w którym szczególnie wyraźnie należy sobie o niej przypomnieć, jest czas przygotowania i świętowania Wielkiej Nocy.

Program Festiwalu krąży wokół ewangelicznego tematu odsłaniając różne sposoby widzenia. Znajdą się tu bezpośrednie odwołania, widoczne w najważniejszych tekstach poezji religijnej, takich jak sekwencja Stabat Mater czy antyfona Salve Regina, ale także mistycyzujący dialog ze śmiercią, która w perspektywie chrześcijańskiej nie jest końcem, lecz upragnionym początkiem: motety Bacha i jego słynna kantata "Ich habe genug". Festiwal muzyki dawnej nie może zresztą obyć się bez Bacha, będącego wręcz symbolem nie tylko najwyższej muzycznej jakości, ale i największego wtajemniczenia w muzyczną teologię.

 Cechą tarnowskiego festiwalu - choć to dopiero trzecia edycja - jest udział najznakomitszych muzyków polskich i zagranicznych. W tym roku cykl koncertowy otworzy dyrygent legendarny, jeden z ojców nurtu wykonawstwa muzyki dawnej w zgodzie z realiami historycznymi, sir Andrew Parrott. Światowy specjalista od dawnej muzyki niemieckiej i brytyjskiej, przedstawi wraz ze swoim zespołem wokalnym Taverner Consort wybór Motetów Bacha - fascynujących utworów chóralnych, w których komplikacja, właściwie niewidoczna dla słuchacza, prowadzi emocje z nastroju pogrzebowego (motety były utworami funeralnymi), do sublimacji nadziei i oczekiwania. To jedne z najbardziej tajemniczych dzieł Lipskiego Kantora.

Nie zabraknie także wybitnych śpiewaków: w Tarnowie zabłyśnie tym razem gwiazda Olgi Pasiecznik, sopranistki, która - będąc najważniejszą śpiewaczką prezentującą polski (choć nie tylko) repertuar na największych estradach świata - nie wymaga przedstawiania, oraz Karola Kozłowskiego, młodego tenora, który dał się już poznać jako znakomity wykonawca tak wymagających partii, jak Ewangelista w Pasjach Bacha (pod dyrekcją dyrygentów Konrada Junghaenela czy Jana Tomasza Adamusa). Tym razem Kozłowski śpiewać będzie repertuar z kręgu okołobachowskiego: kantaty Carla Philippa Telemanna (swego czasu kompozytora znacznie bardziej podziwianego od Bacha) oraz wcześniejszego, XVII-wiecznego mistrza, Johanna Hermanna Schauna.

Szczególnie należy zwrócić uwagę na swoiste "rezydowanie" na Festiwalu niedawno uformowanej orkiestry - powstałej w Katowicach z inicjatywy znakomitych muzyków młodszego pokolenia Orkiestry Historycznej - kryjącej się pod nazwą {oh!}.

Oto program MUSICA POETICA TARNÓW 2013:


20 III środa 19.30 bazylika katedralna

BACH motety
Jesu, meine Freude
Der Geist hilft uns'rer Schwachheit auf
utwory organowe

TAVERNER CONSORT Andrew Parrott I Marcin Szelest organy


21 III czwartek 19.30 bazylika katedralna

Zaprawdę dźwigał nasze boleści
ROSENMÜLLER sonaty
SCHEIN & TELEMANN kantaty

Karol Kozłowski tenor {oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA

 

22 III piątek 19.30 bazylika katedralna


BOCCHERINI
La Musica Notturna delle strade di Madrid Quintettino op. 30 nr 6
Stabat Mater

Marzena Lubaszka sopran
ENSEMBLE A CINQUE Dymitr Olszewski

 

23 III sobota 19.30 bazylika katedralna

W sen zapadnijcie, oczy znękane

BACH II Suita orkiestrowa h-moll
BACH Koncert na dwoje skrzypiec d-moll
BACH kantata „Ich habe genug"

Olga Pasiecznik sopran
Georges Barthel flet
{oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA

 

 Na podstawie materiałów organizatorów – Ryszard Zaprzałka

 
 

 tarnowski kurier kulturalny   tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny     tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny