Tam, gdzie kończą się
słowa, gdzie nie wystarcza
uchwycenie samej tylko formy
zewnętrznej - powstaje miejsce,
które wypełnić może tylko muzyka.
Kościół wiedział
o tym od samego początku - już w IV
wieku, jak się dowiadujemy dzięki
listom pątniczki Egerii, liturgia
w Bazylice Grobu Bożego
w Jerozolimie sprawowana była
uroczyście ze śpiewem. Niebawem św
Augustyn wychwalał przymioty muzyki,
twierdząc, że kto modli się
śpiewając, modli się dwukrotnie.
Przez kolejne stulecia muzyka
kościelna obrosła dodatkami,
tradycjami, wreszcie podlegała
daleko idącym zmianom - jednak aż do
czasów nieodległych pozostawała
jednym z najważniejszych
i najpoważniej traktowanych
elementów liturgii.
Okresem, w którym szczególnie
wyraźnie należy sobie o niej
przypomnieć, jest czas przygotowania
i świętowania Wielkiej Nocy.
Program Festiwalu
krąży wokół ewangelicznego tematu
odsłaniając różne sposoby widzenia.
Znajdą się tu bezpośrednie
odwołania, widoczne
w najważniejszych tekstach poezji
religijnej, takich jak sekwencja
Stabat Mater czy antyfona Salve
Regina, ale także mistycyzujący
dialog ze śmiercią, która
w perspektywie chrześcijańskiej nie
jest końcem, lecz upragnionym
początkiem: motety Bacha i jego
słynna kantata "Ich habe genug".
Festiwal muzyki dawnej nie może
zresztą obyć się bez Bacha, będącego
wręcz symbolem nie tylko najwyższej
muzycznej jakości, ale
i największego wtajemniczenia
w muzyczną teologię.
Cechą tarnowskiego
festiwalu - choć to dopiero trzecia
edycja - jest udział
najznakomitszych muzyków polskich
i zagranicznych. W tym roku cykl
koncertowy otworzy dyrygent
legendarny, jeden z ojców nurtu
wykonawstwa muzyki dawnej w zgodzie
z realiami historycznymi, sir Andrew
Parrott. Światowy specjalista od
dawnej muzyki niemieckiej
i brytyjskiej, przedstawi wraz ze
swoim zespołem wokalnym Taverner
Consort wybór Motetów Bacha -
fascynujących utworów chóralnych,
w których komplikacja, właściwie
niewidoczna dla słuchacza, prowadzi
emocje z nastroju pogrzebowego
(motety były utworami funeralnymi),
do sublimacji nadziei i oczekiwania.
To jedne z najbardziej tajemniczych
dzieł Lipskiego Kantora.
Nie zabraknie także
wybitnych śpiewaków: w Tarnowie
zabłyśnie tym razem gwiazda Olgi
Pasiecznik, sopranistki, która -
będąc najważniejszą śpiewaczką
prezentującą polski (choć nie tylko)
repertuar na największych estradach
świata - nie wymaga przedstawiania,
oraz Karola Kozłowskiego, młodego
tenora, który dał się już poznać
jako znakomity wykonawca tak
wymagających partii, jak Ewangelista
w Pasjach Bacha (pod dyrekcją
dyrygentów Konrada Junghaenela czy
Jana Tomasza Adamusa). Tym razem
Kozłowski śpiewać będzie repertuar
z kręgu okołobachowskiego: kantaty
Carla Philippa Telemanna (swego
czasu kompozytora znacznie bardziej
podziwianego od Bacha) oraz
wcześniejszego, XVII-wiecznego
mistrza, Johanna Hermanna Schauna.
Szczególnie należy
zwrócić uwagę na swoiste
"rezydowanie" na Festiwalu niedawno
uformowanej orkiestry - powstałej
w Katowicach z inicjatywy
znakomitych muzyków młodszego
pokolenia Orkiestry Historycznej -
kryjącej się pod nazwą {oh!}.
Oto program MUSICA
POETICA TARNÓW 2013:
20 III
środa 19.30 bazylika katedralna
BACH motety
Jesu, meine Freude
Der Geist hilft uns'rer Schwachheit
auf
utwory organowe
TAVERNER CONSORT Andrew Parrott I
Marcin Szelest organy
21 III czwartek 19.30 bazylika
katedralna
Zaprawdę dźwigał nasze boleści
ROSENMÜLLER sonaty
SCHEIN & TELEMANN kantaty
Karol Kozłowski tenor {oh!}
ORKIESTRA HISTORYCZNA
22 III piątek
19.30 bazylika katedralna
BOCCHERINI
La Musica Notturna delle strade di
Madrid Quintettino op. 30 nr 6
Stabat Mater
Marzena Lubaszka
sopran
ENSEMBLE A CINQUE Dymitr Olszewski
23 III sobota
19.30 bazylika katedralna
W sen zapadnijcie, oczy znękane
BACH II Suita
orkiestrowa h-moll
BACH Koncert na dwoje skrzypiec
d-moll
BACH kantata „Ich habe genug"
Olga Pasiecznik sopran
Georges Barthel flet
{oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA
Na podstawie
materiałów organizatorów –
Ryszard
Zaprzałka
|