„Maj - dla
wielu
najpiękniejszy
miesiąc roku
- to w
Kościele
okres
szczególnej
czci Matki
Bożej.
Szczególnie
w Polsce
gromadzimy
się
wieczorami w
kościołach,
przy
grotach,
kapliczkach
i figurach
przydrożnych.
Pierwsze
nabożeństwa
majowe
zaczęto
odprawiać w
Polsce w
połowie XIX
wieku w
Płocku,
Toruniu,
Nowym Sączu
i Krakowie,
a od 1852 r.
- uroczyście
w kościele
Świętego
Krzyża w
Warszawie.
Po 30 latach
stało się
ono bardzo
popularne i
znane w
całym
kraju.”
- czytamy w
comiesięcznym
biuletynie
KIK.
„Rodowód
tych
nabożeństw
jest jednak
znacznie
wcześniejszy
niż się
powszechnie
uważa.
Gromadzenie
się i
śpiewanie
pieśni na
cześć Matki
Bożej było
znane już na
Wschodzie w
V wieku. W
Kościele
zachodnim w
I
tysiącleciu
maj jako
miesiąc
Maryi
święcono
raczej
sporadycznie.
Dopiero na
przełomie
XIII i XIV
w. powstała
myśl, aby
ten miesiąc
poświęcić
Maryi.
Pierwszym,
który rzucił
tę myśl, był
król
hiszpański
Alfons X
(+1284).
(...) W roku
1549 ukazała
się w
Niemczech
książeczka
pod tytułem:
Maj duchowy,
gdzie po raz
pierwszy maj
został
nazwany
miesiącem
Maryi.
Centralną
częścią
nabożeństwa
majowego
jest Litania
Loretańska,
jeden ze
wspaniałych
hymnów na
cześć Maryi,
w którym
wysławiane
są Jej
wielkie
cnoty i
przywileje,
jakimi
obdarzył Ją
Bóg. Litania
Loretańska,
poza
wszystkim
dzieło
literackie
najwyższej
próby,
powstała w
XII wieku,
prawdopodobnie
we Francji,
a
zatwierdził
ją
oficjalnie
papież
Sykstus V.
Nazwę
"Loretańska"
otrzymała od
miejscowości
Loreto we
Włoszech,
gdzie była
szczególnie
propagowana
i odmawiana. |
W żywocie
św. Filipa
Nereusza (+
1595)
czytamy, że
gromadził on
dziatwę przy
figurach i
obrazach
Matki Bożej,
śpiewał z
nimi pieśni,
zbierał
kwiaty i
zachęcał do
składania ku
Jej czci
kwiatów,
duchowych
ofiar i
wyrzeczeń.
(...)
Jednakże za
autora
właściwych
nabożeństw
majowych
historycznie
uważa się
jezuitę, o.
Ansolani
(1713). On
to w kaplicy
królewskiej
w Neapolu
codziennie w
maju
urządzał
koncert
pieśni ku
czci Bożej
Matki, który
kończył się
błogosławieństwem
Najświętszym
Sakramentem.
Za
największego
apostoła
nabożeństw
majowych
uważa się
jezuitę, o.
Muzzarelli.
W roku 1787
wydał on
broszurkę, w
której
propagował
nabożeństwo
majowe. Co
więcej
rozesłał ją
do
wszystkich
biskupów
Italii.
(...) Pius
VII
nabożeństwo
majowe
obdarzył
odpustami.
Dalsze
odpusty do
nabożeństwa
majowego -
na które
składa się
Litania
Loretańska
do
Najświętszej
Maryi Panny,
nauka
kapłana oraz
błogosławieństwo
Najświętszym
Sakramentem
- przypisał
w 1859 roku
papież bł.
Pius IX.
W Polsce
pierwsze
nabożeństwo
majowe
wprowadzili
jezuici w
Tarnopolu
(1838),
misjonarze w
Warszawie w
kościele Św.
Krzyża w
roku (1852),
ksiądz
Golian w
Krakowie (w
1856) i we
Włocławku
biskup
Marszewski
(1859). W
tym samym
czasie cześć
Królowej
maja szerzył
w Galicji
poezją o.
jezuita
Karol
Antoniewicz
(+ 1852).
Ks. Wincenty
Buczyński
(jezuita)
wydał we
Lwowie
pierwszą
książeczkę o
nabożeństwach
majowych
(1839). W
dziesięć lat
potem
podobną
broszurę
wydano we
Wrocławiu w
roku 1850.
Wydał ją ks.
Aleksander
Jełowicki,
zmartwychwstaniec.
W połowie
XIX wieku
nabożeństwo
majowe
przyjęło się
we
wszystkich
prawie
krajach.
Centralną
częścią
nabożeństwa
majowego
jest Litania
Loretańska,
jeden ze
wspaniałych
hymnów na
cześć Maryi,
w którym
wysławiane
są Jej
wielkie
cnoty i
przywileje,
jakimi
obdarzył Ją
Bóg. Litania
Loretańska
powstała w
XII wieku,
prawdopodobnie
we Francji,
a
zatwierdził
ją
oficjalnie
papież
Sykstus V.
Nazwę
"Loretańska"
otrzymała od
miejscowości
Loreto we
Włoszech,
gdzie była
szczególnie
propagowana
i odmawiana.
Tekst
litanii miał
przedłożyć w
1578 r., do
zatwierdzenia
papieżowi
Grzegorzowi
XIII,
archidiakon
Guido
Candiotti.
11 czerwca
1587 r.
Sykstus V
obdarzył
"Litanię
Loretańską"
dwustu
dniami
odpustu.
Kolejne
odpusty
przypisali
do niej Pius
VII i Pius
XI. W 1631
r. Święta
Kongregacja
Obrzędów
zakazała
dokonywania
w tekście
samowolnych
zmian; te,
które
następowały,
posiadały
aprobatę
Kościoła.
Kiedyś w
litanii było
więcej
tytułów,
m.in.:
Mistrzyni
pokory,
Matko
Miłosierdzia
czy Bramo
odkupienia.
Później
pojawiały
się inne
wezwania:
Królowo
Różańca
Świętego
(1675),
Królowo bez
zmazy
pierworodnej
poczęta
(1846),
Matko Dobrej
Rady (1903),
Królowo
pokoju
(1917),
Królowo
Wniebowzięta
(1950),
Matko
Kościoła
(1980),
Królowo
Rodziny
(1995).
W litanii
wymieniane
są kolejne
tytuły
Maryi: jest
ich w sumie
49, a w
Polsce 50.
Po
zatwierdzeniu
liturgicznej
uroczystości
NMP Królowej
Polski,
obchodzonej
3 maja, do
Litanii
dołączono 12
października
1923 r.
wezwanie
"Królowo
Polskiej
Korony",
przekształcone
po drugiej
wojnie
światowej na
"Królowo
Polski".
www.brewiarz.pl.”
|