Nie
od dziś wiadomo, że
tytuł Królowej
Polskiej
Kinematografii
należy się animacji.
Żadna inna technika
filmowa nie
przyniosła takich i
tak wielu zaszczytów
polskiej kulturze,
jak właśnie ona. W
okresie swojej
największej
świetności, w latach
60. i 70. XX wieku,
zjawisko zwane
Polską Szkołą
Animacji było jedną
z najlepiej
rozpoznawalnych na
świecie marek
polskiej sztuki, zaś
ilość sprzedanych za
granicę licencji
zapewnił polskiemu
filmowi animowanemu
pozycję najlepszego
artystycznego towaru
eksportowego.
Przed
’89 rokiem polska
publiczność była
tego świadoma, gdyż
za sprawą tzw.
dodatków
prezentowanych w
kinach przed
pełnometrażowymi
filmami fabularnymi,
miała możliwość
śledzenia na bieżąco
kolejnych dokonań
naszych
najwybitniejszych
twórców i prężnie
działających studiów
w Bielsku-Białej,
Krakowie, Łodzi,
Poznaniu i
Warszawie. Obecnie
ta chlubna tradycja
promocji krótkiego
metrażu jest już
przeszłością. W
efekcie polska
publiczność kinowa
straciła kontakt z
jedną z
najważniejszych
dziedzin polskiej
sztuki – autorską
animacją dla
dorosłych, która
mimo wszystko wciąż
potwierdza swoją
zasłużoną pozycję w
Królestwie Polskiej
Kinematografii,
broniąc – nieraz
jako jedyna – jej
dobrego imienia.
I
Ogólnopolski
Festiwal Polskiej
Animacji O!PLA
jest
próbą odzyskania
kontaktu i (od)budowania
relacji pomiędzy
autorską animacją
dla dorosłych, a
polskim widzem. Jego
podstawę stanowić
będzie konkurs.
Do
konkursu
zakwalifikowane
zostały filmy
animowane
zrealizowane po 1
stycznia 2011 roku,
w dowolnej technice
animacyjnej, i nie
przekraczające 30
minut. Filmy
prezentowane będą w
trzech kategoriach:
profesjonalnej,
szkolnej i tzw.
offowej
(nieprofesjonalnej,
amatorskiej).
I
Ogólnopolski
Festiwal Polskiej
Animacji O!PLA
to
doskonała okazja do
zaprezentowania
znakomitego dorobku
polskiej animacji
szerokiej
publiczności.
Honorowy Patronat
nad Festiwalem
objęło Studio
Miniatur Filmowych w
Warszawie, zaś
patroni medialni to
m.in. miesięcznik
„Kino” i Tarnowski
Kurier Kulturalny.
Organizatorami I
Ogólnopolskiego
Festiwalu Polskiej
Animacji O!PLA w
Tarnowie są:
niezależny promotor
nie tylko polskiej
animacji - Animation
Across Borders w
Łodzi oraz Pałac
Młodzieży w
Tarnowie.
Poniżej szczegóły
festiwalowego
afisza:
-
PROSZĘ SŁONIA
(1978), reż.
Witold Giersz,
czas trwania:
63’ + MAŁY
WESTERN (1960),
reż. Witold
Giersz, czas
trwania: 6';
czas całkowity
zestawu:
69’
-
TERAZ DZIECI! –
czyli przegląd
najnowszych
polskich
animacji dla
dzieci; czas
całkowity
zestawu:
61’
-
JACEK I PLACEK
(1992), Leszek
Gałysz, czas
trwania:
72’
-
MINIATUROWE
PERŁY POLSKIEJ
ANIMACJI DLA
DZIECI, czas
całkowity
zestawu:
83’
I.
PROSZĘ SŁONIA
(1978), Witold
Giersz / 63’ +
MAŁY WESTRN
(1960), Witold
Giersz / 6’
Obsypana nagrodami,
pełnometrażowa
wersja kultowego
serialu z końca lat
60-tych o niezwykłej
przyjaźni małego
Pinia i
porcelanowego słonia
Dominika, który
„jedząc” niechciane
przez chłopca
witaminy, urósł do
rozmiarów
prawdziwego
zwierzęcia. Rodzicom
Pinia głosu
użyczyli: Irena
Kwiatkowska i
Wiesław
Michnikowski, zaś
Dominikowi – Ludwik
Benoit.
Specjalnym dodatkiem
przed filmem
będzie inna klasyka
polskiej animacji –
MAŁY WESTERN (1960)
Witolda Giersza,
czyli pełna
błyskotliwych gagów
i zaskakujących
zwrotów akcji
parodia prawdziwego
westernu, namalowana
bezpośrednio na
celuloidzie.
II.
TERAZ
DZIECI! PRZEGLĄD
NAJNOWSZYCH POLSKICH
ANIMACJI DLA DZIECI
Na
każdym kroku
słyszymy, że polska
animacja dla dzieci
przeżywa kryzys.
Kryzys? Jaki kryzys?
Faktem jest niechęć
Telewizji Publicznej
– głównego
„sponsora” polskiej
animacji przed 1989
rokiem – do
finansowego
wspierania i
prezentowania
rodzimej produkcji.
Jednakże nie
powstrzymuje to
producentów i
twórców przed
dążeniami do
realizacji ciekawych
i wartościowych
filmów skierowanych
do młodych widzów.
Zapraszamy na
spotkanie z
najnowszymi polskimi
animacjami dla
najmłodszych.
W
programie:
PAMIĘTNIK FLORKI
(2011), Anna
Wróblewska-Dzwoniarek
i Stanisław
Lenartowicz / 3’
Pilot
nowego serialu
animowanego będącego
adaptacją
ilustrowanej książki
dla dzieci pt.
„Florka. Z
pamiętnika ryjówki”
autorstwa Roksany
Jędrzejewskiej-Wróbel.
ZIELONA KREDKA
(2010), Jan Steliżuk
/ M. Serafiński; 10’
Jedna
z głośniejszych
animacji dla dzieci
zrealizowanych w
ostatnim czasie w
Polsce, nagrodzona
na festiwalach w
Krakowie i Łodzi.
Główna bohaterka
filmu, kilkuletnia
dziewczynka o
imieniu Agatka, wraz
z przyjaciółmi –
Chomikiem i Zieloną
Kredką – odbywa
wyimaginowaną podróż
statkiem. Akcja
filmu rozpoczyna się
i kończy w świecie
umownie
rzeczywistym, lecz
jego główna część
dzieje się w świecie
wykreowanym przez
wyobraźnię dziecka.
HIP-HIP & HURRA:
„Ogromne kolorowe i
ma dwie nogi”
(2010), Elżbieta
Wąsik; 14’
Pierwszy odcinek
„detektywistycznego”
serialu o
perypetiach dwójki
niezłomnych
detektywów:
hipopotama o imieniu
Hip-Hop oraz jego
asystentki –
łasiczki o imieniu
Hurra. Tym razem
muszą oni rozwiązać
zagadkę, kto ukradł
tęczę…
EDWARD, PSIE SERCE
(2011), Grzegorz
Koncewicz /
M.Serafiński; 12’
„Edward Psie Serce”
to zabawna i pełna
zwrotów akcji
opowieść dla dzieci
o poszukiwaniu
przyjaźni. Głównym
bohaterem jest
chłopiec marzący o
kosmicznych
podróżach. Pewnej
nocy niespodziewanie
do jego pokoju wpada
bezpański psiak,
którego chłopiec
bierze za
kosmicznego
przybysza.
KAKTUS I MAŁY:
„Dlaczego mam dobre
zdanie o bocianie?”
(2012), Janusz
Martyn; 5’21”
Pierwszy odcinek
„ekologicznego”
serialu o
charakterze
edukacyjnym. Trójka
9-latków – narrator
Mały, jego niesforny
kolega Kaktus oraz
Kaśka, dziewczynka z
charakterem –
wyjaśniają, dlaczego
mają dobre zdanie o
bocianie. Serial
jest kontynuacją
popularnej w latach
90-tych telewizyjnej
serii pt. „Notatnik
przyrodniczy”.
MAMI FATALE:
„Pod fatalna
banderą” (2011),
Łukasz Kacprowicz /;
10’
Odcinek
„kulinarnego”
serialu, którego
narratorem jest sam
Robert Makłowicz.
Mami Fatale, starsza
poczciwa pani, która
wyjechała z miasta,
żeby prowadzić
spokojny żywot na
wsi razem z dwójką
zwierzaków: Psiną i
Prosięciem, ale
także, żeby móc
oddawać się swojej
wielkiej pasji –
gotowaniu, tym razem
musi stawić czoło…
prawdziwemu
wielorybowi!
MOTYL ALFRED
(2012), Jan Steliżuk
/ M.Serafiński; 8’
Akcja
filmu rozgrywa się w
świecie uszytym ze
ścinków materiału, w
zakamarkach którego
żyją najróżniejsze,
stworzone również z
tego samego
materiału, istoty.
Bohaterem filmu jest
Mały Marynarz,
poszukujący
bezskutecznie
brakującego na jego
mundurze
marynarskiego
guzika. Marynarz
spotyka grupę
postaci
zaniepokojonych
obecnością w ich
świecie tajemniczego
„smoka”…
CZAS CAŁKOWITY
ZESTAWU: 61’
III.
JACEK I PLACEK
(1992), Leszek Marek
Gałysz /czas
trwania:
72’
Pełnometrażowa
adaptacja powieści
Kornela
Makuszyńskiego o
przygodach dwójki
niesfornych i bardzo
leniwych braci
bliźniaków, którzy
zrobią wszystko, aby
tylko nie musieć
pracować: od
kradzieży
zaczarowanej
marchewki, po
porwanie księżyca. A
wszystko to w rytm
przebojowej muzyki
Lady Pank! I Nagroda
w kategorii
Pełnometrażowy Film
Animowany na MFF Santa
Clarita Valley
w Los Angeles
(1994).
IV.
MINIATUROWE PERŁY
POLSKIEJ ANIMACJI
DLA DZIECI
Ten
wyjątkowy zestaw –
przygotowany z
okazji 55-lecia
Studia Miniatur
Filmowych z Warszawy
– to fascynująca
przygoda dla dzieci,
ale także
nostalgiczna podróż
dla dorosłych.
Choć
w całej historii
„Miniatur”
odnajdziemy niemal
wszystkie techniki
animacji, to jednak
w animacji dla
dzieci dominował
rysunek. W tej
technice
zrealizowano w
„Miniaturach”
pierwszy polski
serial animowany dla
dzieci – „Jacek
Śpioszek|” (1962), a
także większość
niezapomnianych
dobranocek, które
stanowiły dla całych
pokoleń gwarancję
kolorowych i
fascynujących snów.
MINIATUROWE PERŁY
POLSKIEJ ANIMACJI
DLA DZIECI
to pojedyncze
odcinki dobranocek,
wybrane spośród
największych
serialowych hitów
Studia Miniatur
Filmowych z
Warszawy. Wyjątek
stanowią jedynie
„Przygody panny
Kreseczki”,
zrealizowane na
podstawie
scenariuszy Wandy
Chotomskiej i
wyreżyserowane przez
3 wybitnych artystów
„Przygody panny
Kreseczki” to
zapoznane i
niesłusznie
przerwane po trzech
odcinkach arcydzieło
prostoty i dowcipu.
W
PROGRAMIE:
BAŚNIE I WAŚNIE:
„BITWA MORSKA”
(1964), Piotr Paweł
Lutczyn; 8'44"
PIESEK W KRATKĘ:
„SAM JAK PIES”
(1968), Zofia Ołdak;
8’
DZIWNE PRZYGODY
KOZIOŁKA MATOŁKA:
„ZŁOTY SZLAK”
(1969), Bogdan
Nowicki; 9’
KOCHAJMY STRASZYDŁA:
„SZALEJĄCY REPORTER”
(1970), Krzysztof
Dębowski; 9’
PRZYGODY PANNY
KRESECZKI: „OBRAZY”
(1973), Leszek
Galewicz; 8’58”
POMYSŁOWY DOBROMIR:
„DRUKOWANE KWIATY”
(1974), Roman
Huszczo; 10’
TAJEMNICA SZYFRU
MARABUTA: „PORWANIE”
(1976), Maciej
Wojtyszko; 10’06”
WĘDRÓWKI PYZY: "ZA
PROGIEM..." (1977),
Piotr Paweł Lutczyn;
9'48"
2 KOTY + 1 PIES:
„ZŁOTA RYBKA”
(1988), Leszek Marek
Gałysz; 8'45"
CZAS CAŁKOWITY
ZESTAWU: 83’
Jerzy Świtek
(Pałac Młodzieży)
|