539

 

 

 
 
 
 

O jego względy zabiegają wszyscy. A on, pełen życzliwości i wyrozumiałości, stara się jak może by spełnić wszystkie oczekiwania. Święty Mikołaj, biskup Miry, jak co roku pojawił się wraz ze swoją świtą na tarnowskim Rynku, by wspólnie z najmłodszymi mieszkańcami miasta zapalić po raz trzynasty najważniejszą, a już na pewno największą  choinkę w mieście. A potem otwarł się worek z całą masą imprez i wcieleń Świętego Mikołaja. Wszyscy w te dni prześcigali się w… no właśnie w czym? Świętowaniu i obdarowywaniu ale też promowaniu i lansowaniu, reklamowaniu i sprzedawaniu – marzeń i towarów. 6 grudnia to prawdziwy początek sezonu bożonarodzeniowego, bo jak inaczej określić to istne reklamowo - zakupowo szaleństwo, za nic mające kalendarz liturgiczny i tradycję wedle której Boże Narodzenie zawsze poprzedzał Adwent czyli oczekiwanie… . Ale o tym nikt zdaje się nie pamiętać – wszyscy poddają się dyktaturze sieci, marketów i innych korporacji. Zakupoholizm staje się w tym czasie religią, która ma milionowe rzesze wyznawców świadomie, bardziej lub mniej, deprecjonujących swoją tożsamość i demolujących swoje portfele. Na szczęście nie wszędzie tak się dzieje. Póki co, Małopolska dzielnie broni się przed przesunięciem czasu prezentów na okres bożonarodzeniowy, ignorując istnienie Adwentu, ważnego czasu poprzedzającego Święta. W Wielkopolsce, na Kaszubach, Kujawach i na Pomorzu Zachodnim już dawno króluje Gwiazdor, który obdarowuje w Boże Narodzenie. Także w święta prezenty na Górnym Śląsku przynosi Dzieciątko, a na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie Gwiazdka. Na zachodzie i północy Polski coraz częściej pojawia się interesująca opinia, że owszem, to Mikołaj przynosi prezenty, ale robi to dwa razy w roku : 6 grudnia i w Boże Narodzenie. – Mikołaj to Mikołaj i koniec – kategoryczna postawa Marii Zawady-Bilik, naczelnej promotorki UM budzi nadzieję. Na to, że Małopolska, w tym Tarnów, trwać będzie przy dniu świętego Mikołaja, nie mieszając go w ten około świąteczny rozgardiasz. Za to nie wykluczone, że ów święty mąż przyczynił się do nadspodziewanie korzystnych dla naszego miasta rozstrzygnięć ogłoszonego przez Wydział Form Przemysłowych krakowskiej ASP konkursu dla uczniów szkół plastycznych z całej Polski. Otóż „Język barwy w designie - NCS Natural Colour  System" przyniósł  uczennicy Piotra Barszczowskiego - Marcie Ząbkowskiej z klasy III B Liceum Plastycznego w Tarnowie nagrodę główną (1000 pln i wzornik barw NCS Index) za projekt ilustracji kalendarza autorskiego pt. „Twarzą w twarz z gwiazdą". Ponadto Jury postanowiło przyznać nagrodę specjalną dla Zespołu Szkół Plastycznych w Tarnowie - ufundowany przez NCS Colour wzornik barw NCS BLOCK. Ale zanim daliśmy się zniewolić świątecznemu marketingowi  Bożego Narodzenia, obchodziliśmy, także w naszym powiatowym miasteczku, święto Chanuka.  Upamiętnia ono cudowne wydarzenie, które miało miejsce w trakcie żydowskie powstania Machabeuszów. Powstanie wybuchło w 167 roku p.n.e. kiedy król Antioch IV Epifanes narzucił mieszkańcom podległych mu ziem kult grecki i poddał ich agresywnej hellenizacji. Powstańcy wyparli Greków z Judei i wolność religijna została przywrócona. Świątynia Jerozolimska, przemieniona przez Antiocha IV na miejsce kultu Zeusa, została wówczas oczyszczona i ponownie poświęcona.  Chanuka dosłownie oznacza „poświęcenie”. Według Talmudu, po oczyszczeniu Świątyni kapłani stwierdzili, że zapas czystego rytualnie oleju do siedmioramiennego świecznika świątynnego wystarczy tylko na jeden dzień. Jednak w cudowny sposób, olej ten palił się przez osiem dni, co wystarczyło aby przygotować nowy zapas. Nic też dziwnego, że najważniejszym rytuałem tego święta zwanego Świętem Świateł jest zapalanie świateł na specjalnym świeczniku – chanukiji - przez osiem kolejnych dni jego trwania. Tarnowskie spotkanie odbyło się 2 grudnia w szóstym dniu Chanuki i tyleż świec zapłonęło na wielkim muzealnym świeczniku pod bimą starej synagogi.  Wspólną modlitwę odmówili krakowski rabin i tarnowski biskup. Było zimno i wietrzno więc bardzo przydało się grzane wino serwowane przez znanego tarnowskiego mansarda Jerzego Sztylera. Poza tym działo się jeszcze… 

Na wernisaż wystawy „Wszyscy razem, czyli tarnowscy artyści w galerii muzealnej” zaprosiła w poniedziałek 2 grudnia Galeria Piwnica „Pod Trójką” – Rynek 3 Muzeum Okręgowe w Tarnowie. To wystawa podsumowująca cykl wystaw trwający od listopada 2009 roku. Przez cztery lata prezentowano w muzealnych piwnicach dorobek tarnowskich artystów. Wystawy skierowane były głównie do  odbiorców wywodzących się ze środowiska lokalnego. Uczestniczyli w nich artyści związani z Tarnowem poprzez fakt urodzenia lub ukończenia szkół artystycznych. Część z nich należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Realizowano również wystawy artystów niezrzeszonych, często mieszkający poza Tarnowem, lub poza krajem, a utożsamiający się z miastem.  Przygotowano również wystawy wspominające nieżyjących artystów związanych z tarnowskim środowiskiem, niekiedy zapomnianych, których rocznice urodzin czy też śmierci stały się doskonałą okazją, aby starszym pokoleniom ich przypomnieć, a młodszym pokazać ich twórczość.  Na wystawie zaprezentowano prace, które zostały podarowane przez artystów do zbiorów muzealnych. ).  Wystawa „Wszyscy razem, czyli tarnowscy artyści w galerii muzealne” nie stanowi zakończenia cyklu, ale jego podsumowanie. . .  Podczas wernisażu odbyła się także promocja nowego filmu muzycznego tarnowskiej grupy Anaconda. Film nosi tytuł „Minucyje”, realizowany był na zamkach i w dworach w Polsce, między innymi na zamku w Dębnie, zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Zespół tworzą: Rafał Rzeźnikiewicz (gitary, śpiew), Barbara Guzy (śpiew), Tomasz Lewandowski (gitara), Maciej Guzy (perkusja), Manu Digi (gitara basowa).

Z kolei 5 grudnia w piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury wystąpił  Ras Luta z Riddim HQ. Artysta zaprezentował utwory z obu solowych płyt, numery z legendarnej składanki „Polski ogień" i piosenki z repertuaru Eastwest Rockers.  Ras Luta to chyba najbardziej rozpoznawalny wokalista sceny reggae w Polsce. Od ośmiu lat związany z Eastwest Rockers, równolegle rozwija solową karierę. Na początku marca 2013 ukazała się jego druga solowa płyta „Uratuj siebie”. Szczegóły w tekście obok autorstwa naszych stażystów – studentów PWSZ Jakuba Kotula (tekst) i Bartka Olszówki (zdjęcia).

Natomiast w Centrum Sztuki Mościce  na Antresoli we środę 4 grudnia miała miejsce promocja komiksu „KOSY WOJNY 1863. Walka, Intryga, Miłość”. Projekt finansowany ze środków Muzeum Historii Polski. Multimedialny komiks interaktywny - powstały z potrzeby opowiedzenia historii Powstania Styczniowego przez Hmmm Studio oraz Fundację Gdzie.  Projekt jest oryginalną inicjatywą propagującą historię Polski. Ukazuje niebanalną twarz współczesnego patriotyzmu. Komiks w atrakcyjnej, nowoczesnej formie przybliża najbardziej heroiczne i największe polskie powstanie z XIX wieku. Skierowany jest głównie do młodzieży szkolnej, studentów, nauczycieli historii, pasjonatów Powstania Styczniowego. Komiks zostanie umieszczony w witrynie internetowej oraz wzbogacony o animacje i udźwiękowienie. Dzięki użyciu hiperlinków możliwy będzie dostęp do internetowej bazy wiedzy. Czytanie fabuły komiksu da odbiorcy zbiór podstawowej wiedzy o powstaniu, a możliwość korzystania z hiperlinków będzie jej dopełnieniem. Ideą komiksu jest przybliżenie młodym Polakom takich wartości jak miłość do ojczyzny, wolność, niepodległość. Wartka i barwna fabuła komiksu ma zainteresować nawet niechętnych uczniów. Kosy Wojny powstają, by zarazić pasja do poznawania historii Polski, poprzez możliwość utożsamienia się głównym bohaterem - Damazym Turno. Warstwa historyczna jest oparta na faktach. Jej zgodność z historią konsultowaliśmy z wybitnymi specjalistami (prof. Zdrada oraz dr Głębocki).

Głównym bohaterem KOS WOJNY. 1863 jest młody mężczyzna - Damazy Turno - utracjusz I hulaka. Powstańcem zostaje z przymusu, lecz w miarę upływu czasu rodzą się w nim postawy patriotyczne, obywatelskie wzorce. Damazy spotyka na swojej drodze wiele postaci historycznych, bierze udział w prawdziwych bitwach I potyczkach, dzieli losy powstańców. Mimo, iż jest fikcyjną postacią, ułatwia poznanie historii, chronologii bitew I zdarzeń, przyczyn I skutków Powstania Styczniowego. Multimedialny komiks interaktywny jest nowatorską i inspirującą formą ukazywania historii. Skierowany głównie do młodych ma za zadanie kształtować wyobraźnię, wzbudzić ciekawość własnych losów, prowokować do poznawania dziejów Polski.

Tamże w MCS w piątek 6 grudnia  Małgorzata Kołcz zaprezentowała w Red Gallery Cafe fotografię pt. "Za obrazem". RED GALLERY CAFE jest galerią otwartą na działania w obszarze różnorodnych form artystycznych, od klasycznych dziedzin sztuki po najnowsze działania w obszarze nowych mediów. RGC to rodzaj artystycznego Hyde Parku. A tak swoją sztukę recenzuje sama autorka. -  „Fotografia jest pamięcią zdarzenia. Malując czy rysując na podstawie fotografii, mogę czynić obraz prawdopodobnym. Chcę, żeby moje rysunki, w połączeniu ze zdjęciami, były jeszcze mocniej związane z rzeczywistością, o której mówią. To fotografia umożliwia zapis dzisiejszego świata. Rysunek jest interwencją w ten fotograficzny świat po to, aby tak jak przenikają się i łączą rzeczywistość wewnętrzna i zewnętrzna, to co materialne z tym co niematerialne, współistniały i łączyły się w obrazie rysunek i fotografia, gdzie na przemian jedno stanowi medium drugiego. Chcę żeby widz, patrząc na obraz  sam mógł decydować o tym co jest dla niego prawdziwe, realne, a co ukryte, zatarte, odbite. A rzeczywistość, której nie potrafimy wcześniej dostrzec stawała się obecna, widzialna”. Ukończywszy IV Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie rozpoczęła studia w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wydziale grafiki użytkowej. Studia ukończyła z wyróżnieniem, realizując pracę dyplomową - licencjacką pod kierunkiem prof. Władysława Pluty w pracowni projektowania graficznego. Praca dyplomowa - magisterska („W rzeczywistości"), zrealizowana została pod kierunkiem dr hab. Prof. ASP Agaty Pankiewicz. (Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydział Grafiki, Pracownia Fotografii I).

Ryszard Zaprzałka

 

 tarnowski kurier kulturalny   tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny     tarnowski kurier kulturalny    tarnowski kurier kulturalny