TYTUŁ
ORYGINALNY: Only God
Forgives
OPIS: Julian (Ryan
Gosling) jest
właścicielem klubu w
Bangkoku, w którym
prowadzi nie do
końca legalne
interesy. Kiedy jego
brat Billy zostaje
zamordowany, życie
Juliana radykalnie
się zmienia. Ich
matka (Kristin Scott
Thomas) oczekuje, że
młodszy syn
odnajdzie zabójców
brata i go pomści.
Mężczyzna - mimo
oporów i wątpliwości
- postanawia dotrzeć
do człowieka, który
prawdopodobnie stoi
za śmiercią
Billy'ego. Wie
tylko, że w ciemnych
zaułkach miasta
nazywają go Aniołem
Zemsty…
OBSADA: Ryan
Gosling, Kristin
Scott Thomas, Tom
Burke
REŻYSERIA: Nicolas
Winding Refn
SCENARIUSZ: Nicolas
Winding Refn
ZDJĘCIA: Larry Smith
MUZYKA: Cliff
Martinez
PRODUCENT: Lene
Borglum, Sidonie
Dumas, Vincent
Maraval
GATUNEK:
thriller/kryminalny
CZAS TRWANIA: 90
PRODUKCJA:
Francja/Dania
DYSTRYBUCJA: GUTEK
FILM
O
FILMIE:
„Wizjonerski,
odważny, dopracowany
w najdrobniejszych
szczegółach,
hipnotyczny” - takie
określenia
najczęściej
pojawiają się w
pierwszych
recenzjach po
światowej premierze
„Tylko Bóg wybacza”.
Najnowszy film
Nicolasa Windinga
Refna podzielił
publiczność
festiwalu w Cannes i
spotkał się ze
skrajnymi opiniami:
od zachwytów Petera
Bradshawa, krytyka
The Guardian (5
gwiazdek),
entuzjastycznych
recenzji w Screen
Daily i Twitch, po
wzruszenie
ramionami, gwizdy i
złość na twórcę.
Refn powrócił na
ekrany kin
zaskakującym
obrazem. Można
oglądać „Tylko Bóg
wybacza” na
podstawowym poziomie
jako wizjonerskie,
hipnotyczne kino –
thriller o więzach
krwi i zemście.
Można też, do czego
zachęca sam reżyser,
poszukać klucza do
niego i odnaleźć
drugie dno całej
opowieści. Wystarczy
spojrzeć na ten film
nie jak na
realistyczną
historię, ale
wyprawę do
labiryntu, jakim
jest umysł bohatera
– podobnie jak miało
to miejsce w
„Lśnieniu” Kubricka,
„Mulholland Drive”,
czy „Zagubionej
autostradzie” Lyncha.
Już pierwsza scena
„Tylko Bóg wybacza”
sygnalizuje temat
filmu: starcie dwóch
sił - tego co męskie
i żeńskie – podczas
walki na ringu,
której przygląda się
bohater. Wkrótce
odkryjemy, że tym
ringiem jest jego
umysł. Poruszanie
się po jego
labiryncie i
meandrach samego
filmu ułatwia sam
Refn:
RYZYKO KONTRA
BEZPIECZEŃSTWO
Zadedykowałem ten
film Alejandro
Jodorowskiemu,
genialnemu twórcy
„Świętej góry”.
Jakiś czas temu
nazwał mnie swoim
duchowym synem. I
zawsze mi
przypomina, że jeśli
nakręcę film w
zgodzie z samym
sobą, będę czuł się
dobrze, bez względu
na reakcje widzów.
Nie można
kalkulować. Wierzę,
że największym
wrogiem kreatywności
jest strach, próba
przypodobania się
widzom i kręcenia
filmów „w dobrym
guście”. „Tylko Bóg
wybacza” to
kulminacja mojej
dotychczasowej
twórczości – czołowa
kolizja wszystkiego,
co nakręciłem:
obrazy,
przeciwieństwa i
pomysły zderzają się
tu ze sobą z
maksymalną
prędkością.
WSCHÓD KONTRA
ZACHÓD.
Zachód to nauka i
logiczne myślenie.
Będąc na Wschodzie
próbowałem się
uwolnić od tego
myślenia. Mam
nadzieję, że widać
to w moim filmie.
UMYSŁ KONTRA
ZEWNĘTRZNY ŚWIAT
Kiedy mieszkałem w
Bangkoku z moją
córką, pewnego dnia
powiedziała mi, że
zobaczyła ducha. Na
początku próbowałem
jej wytłumaczyć, że
to niemożliwe.
Jednak z czasem
zacząłem się
zastanawiać nad tym,
czy to się wydarzyło
tylko w jej umyśle,
czy naprawdę? I czy
istnieje różnica
między jednym a
drugim? O tym też
opowiada mój film.
Akceptacja świata
wewnętrznego
bohatera, a nie
tylko świata
widzialnego jest dla
mnie punktem wyjścia
dla „Tylko Bóg
wybacza”. Ten film
nie dzieje się tylko
w Bangkoku, ale i w
głowie bohatera.
MĘSKIE KONTRA
ŻEŃSKIE
Chciałem nakręcić
film o matce i synu
oraz napięciu między
nimi. Film, który
rozpoczynałby się w
obrębie jednego
gatunku, a następnie
powoli przechodził
do innego, wraz ze
zbliżaniem się do
finałowej
konfrontacji. Na
głębszym poziomie to
film o uczuciach
syna do matki, o ich
relacji. Istnieje
cała gama emocji,
które chciałem
pokazać na ekranie:
matka jest tu
demoniczna, a syn
jest pod jej urokiem
i chce się spod
niego wyzwolić.
Emocje jakie czuje
to początkowo złość,
pragnienie zemsty,
nienawiść, ale także
potrzeba wybaczenia
i odkupienia. Żeby
to wszystko pokazać
postanowiłem
umieścić akcję filmu
w dużej mierze poza
rzeczywistością.
NIEBO KONTRA PIEKŁO
Chciałem zabrać
widza do labiryntu
osadzonego między
niebem a piekłem.
Znalazłem to
wszystko w Bangkoku.
PRZEMOC KONTRA
KARAOK
W
Azji karaoke jest
czymś całkowicie
normalnym,
codziennym, jak
mycie zębów. To
część tamtejszej
kultury. Jeden z
bohaterów po aktach
przemocy śpiewa, bo
intuicyjnie czułem,
że wtedy mogę
pokazać go jako
Boga, jako ojca,
którego się słucha w
milczeniu i którego
się czci.
MĘSKIE KINO KONTRA
KOBIECE KINO
Zawsze wydaje mi
się, że robię
kobiece filmy. Mam
silnie rozwiniętą
kobiecą stronę mojej
natury, prawie
zawsze kieruję się
intuicją. Ale koniec
końców wychodzą mi
filmy o mężczyznach
zdolnych do
przemocy, facetach,
w których ścierają
się męskie i żeńskie
żywioły.
PRZEMOC KONTRA SEKS
Przemoc i seks w
moich filmach są
nierozerwalnie
połączone ze sobą.
Pokazuję je prawie
zawsze umownie i
niedosłownie: staram
się, by te sceny
rozgrywały się w
umyśle widza, poza
ekranem. Ale lubię
też zaskakiwać:
kiedy widz spodziewa
się, że coś zobaczy,
nie pokazuję tego. I
na odwrót. Przemoc
jest trochę jak seks
– budzi we mnie
podobne napięcie. I
najczęściej zarówno
przemoc, jak i seks,
wiążą się u mnie z
obiektami –
fetyszami.
MATKA KONTRA OJCIEC
Bohater filmu, to
człowiek uwięziony w
łonie matki,
powiązany z nią
pępowiną. To klątwa
wisząca nad nim i
stąd może wzięła się
pod koniec ta jedna
z najbardziej
bulwersujących
widzów scen. Film
ukazuje podróż
mojego bohatera
wiodącą do
przecięcia tej
więzi, po to by mógł
się naprawdę
narodzić. Chang,
tajemniczy
policjant, który być
może istnieje tylko
w umyśle bohatera,
reprezentuje w jego
głowie wszystko to,
co ojcowskie. Chang
to człowiek
wymierzający
sprawiedliwość i
przywracający
równowagę. Ma w
sobie to, czego
potrzebuje bohater,
aby się przebudzić i
przeciąć więź z
matką i z
przeszłością – do
tego właśnie
potrzeba ostrza
miecza.
Czy można znaleźć
odpowiedź na
wszystkie pytania,
które rodzą się
oglądając „Tylko Bóg
wybacza”? Refn
wierzy w intuicję
widza.
***
KINO MILLENNIUM:
TYLKO BÓG WYBACZA
Opr. na podstawie
materiałów od
dystrybutora. |